به هم نرسیدن حوزه تولید و مصرف در عرصه فرهنگ

 

گزارش ارائه شده در محضر مقام معظم رهبری از فعالان مستقل و غیردولتی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

با سمه تعالی

«کتابهای دفاع مقدس آن قدر مهم است که من حاضرم شما در بیت نمایشگاه بزنید و من در جمع حزب اللهی ها از کتاب های شما تعریف کنم، تا آنها که از حسینیه بیرون می آیند کتابهای شما را بخرند.»
از سخنان مقام معظم رهبری در جمع اعضای دفتر ادبیات و هنر مقاومت

«از فرصتها می شود استفاده کرد. مثلا فرض بفرمایید امروز پنج، شش هزار نفر بسیجی با من ملاقات داشته اند؛ ... در میان اینها اگر یاداوری بشود و من یک اشاره بکنم و ]کتاب های مربوط به دفاع مقدس[ آماده باشد و در اختیارشان قرار بگیرد، آنها را می خرند. ناگهان شما می بیبنید که یک تیراژ مثلا پنج، شش هزار نسخه ای توزیع می شود.»
از سخنان مقام معظم رهبری در جمع اعضای دفتر ادبیات و هنر مقاومت تاریخ 22/4/1371

مقدمه
از رویشهای نسل جدید انقلاب اسلامی، صدها مرکز فرهنگی غیردولتی، مستقل و مظلوم هستند که موسسه فرهنگی نرم افزاری آرمان یکی از این مراکز می باشد. این رویشها خوشبختانه یا متاسفانه از نگاه دستگاه های دولتی مغفول مانده است. این غفلت باعث شده است که طیف زیادی از فعالان غیردولتی عرصه فرهنگ بدون سیاستگزاری و حمایت رها شوند. به همین جهت این گروهها با راه اندازی مراکز تخصصی، سعی در تولید و توزیع محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی دارند و به دنبال ایجاد یک شبکه مردمی و فرصتهای جدید در حوزه فرهنگ انقلاب اسلامی هستند.
 ما معتقدیم این گروهها که در خط مقدم جبهه فرهنگی انقلاب فعالیت میکنند، با فهم بیانات حضرت عالی و  درک خلاءهای حوزه فرهنگ قدم به این عرصه گذاشته اند. اما متاسفانه بسیاری از مدیران فرهنگی به دلیل عدم درک این شرایط، گامهای موثری در این عرصه برنمیدارند به طوریکه هیچ گونه سیاست مدونی در این رابطه وجود ندارد.

نگاهی به گذشته
ایجاد مرکز فرهنگی آرمان در مشهد مقدس توسط تعدادی از فارغ التحصیلان و  فعالین تشکلهای دانشجویی و مردمی (جنبش عدالتخواه دانشجویی، بسیج دانشجویی و مجمع مطالبه مردمی مشهد مقدس)، برای حفظ آرمانها (اسفند 82)
ایجاد فضای تخصصی در حوزه فنآوری اطلاعات (دیماه 83)
تبیین مجدد مبانی فرهنگی و جایگاه موسسه در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (مهرماه 86)

جایگاه: توزیع اندیشه و هنر
یکی از مهمترین خلاهای فرهنگی کشور، به هم نرسیدن حوزه تولید و مصرف در عرصه فرهنگ میباشد.
اگرچه هنوز در عرصه تولید فکری و هنری و رسانهای و ... در راستای آرمانهای انقلاب و نیازهای نظام راه درازی در پیش داریم، اما سوال اساسی آن است که آنچه تولید شده تا چه حد به مخاطب خود رسیده است؟ منظور از تولید فقط چند عنوان کتاب و نرمافزار نیست، بلکه مهم، اندوختههای فکری و معرفتی حال و چند دهه گذشته انقلاب اسلامی است. همانند تبیین نیازهای روز توسط رهبری، خواص متفکر و هنرمند انقلاب.
ما پس از سالها دریافتیم اگرچه ما به مولدین حزب اللهی در عرصه فکر و فرهنگ و هنر نیازمندیم، اما از قرار معلوم آنها از ما غریبتر و   بی پناهترند و به ما نیازمندترند. متاسفانه حاصل کار خواص متفکر و هنرمند انقلابی در فقدان مدیریتهای مدبر و کارآمد، به مخاطب اصلی خود نمی رسد.
به عنوان مثال نسل جوان ما بسیاری از اساتید برجسته حوزوی و دانشگاهی را نمی شناسند، یا فاخرترین کتابها و نرم افزارهای هنری دفاع مقدس ما در چاپ دوم و سوم محدود می شوند، در صورتیکه ما حداقل ده میلیون بسیجی داریم که مخاطب این محصولات هستند. یا مثال مهم دیگر این است که یکی از برجسته ترین شعرای انقلاب از دنیا می رود و متاسفانه این امر در بسیاری از نمازجمعههای کشور بایکوت می شود.


محتوا: گفتمان انقلاب اسلامی
 ما به این نتیجه رسیده ایم که تنها راه نجات اسلام رویکرد انقلابی به آن است. هیچ رویکردی جذاب تر و مردمی تر از اسلام انقلابی نیست و هرچه به آرمانهای انقلاب بیشتر تمسک میکنیم و به افق آرمانی انقلاب نگاه میکنیم، کارآمدی ما بیشتر میشود. همچنین تجربه فعالیت چند ساله ما بیانگر وجود خلاء جدی گفتمان اصیل و عدالتخواهانه انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ است. ضمن اینکه در اثر وجود همین خلاء، عطش شدیدی نیز در مخاطبان این موضوع مشاهده می شود.
 از همین رو با تمام مشکلات موجود سعی داریم با مشاوره با اساتید مختلف چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی را خوب بشناسیم و در جهت بسط آن کوشش نماییم.
الف: رویکردها (مردمی، روزآمد، جبههای، جهانی، انتقادی)
همانطور که اصل انقلاب توسط مردم بود، ادامه حیات انقلاب نیز در گروی حضور فعال و خلاق گروههای مردمی است. این حضور داوطلبانه و مستقل بدنه مردمی، هیچ جایگزینی ندارد. با توجه به ناکارآمدی دستگاههای دولتی در عرصه فرهنگ، معتقدیم کار مردمی و خصوصی در این عرصه بهتر جواب می دهد.
ب: موضوعات
دفاع مقدس، هنر انقلاب، جهان اسلام، تاریخ انقلاب، جنبش نرم افزاری، عدالت و …
ج: شخصیتها
- امام و رهبری: عدم وجود کالای فرهنگی قوی و هنری مناسب از بیانات و تفکرات حضرت امام (ره) و حضرت عالی را یکی از دلایل به تاخیر افتادن اهداف انقلاب اسلامی می دانیم. متاسفانه در این زمینه یا محصول مناسبی تولید نشده است و یا در صورت تولید به دست مخاطب نرسیده است. یکی از نمونه های موفق، مستند روح الله است که متاسفانه و یا خوشبختانه توسط شبکه المنار حزب الله لبنان تولید شده است و در داخل کشور نیز با استقبال بسیار خوبی مواجهه شد.
در این رابطه عدم فعالیت جدی دفتر نشر آثار حضرت عالی و صدا و سیما کاملا مشهود است.

- معرفی اساتید حوزوی مشهد(حجت الاسلام نظافت، حجت الاسلام روح، حجت الاسلام صرافیان)
- نرم افزار شرح صدر (نرم افزار جامع سیره و اندیشه امام موسی صدر)
- سردار حاج سعید قاسمی /یعقوب توکلی/دکتر عماد افروغ/دکتر کوشکی/ دکتر حسن عباسی/ دکتر ابراهیم فیاض/ دکتر سعید زیبا کلام

قالب: کالای فرهنگی
تحول در ارتباطات و اطلاعات به کمک فناوریهای پیشرفته، تشدید اهمیت افکار عمومی، جهانی شدن فرهنگ، عوامل جمعیتی مانند افزایش سواد و آموزش عالی و موارد دیگر دلایل نیاز به تولید انبوه کالاهای فرهنگی در جهت بسط گفتمان انقلاب اسلامی و صدور آن می باشد. از همین رو چشم انداز ما رسیدن به یک شبکه گسترده و مردمی تولید و توزیع کالاهای فرهنگی می باشد.

یک تقاضا:
حضرتعالی بارها با مدیران دولتی فرهنگی، دانشجویان و طلاب و ... دیدار داشته اید. ما به عنوان فعالان غیردولتی عرصه فرهنگ خواهشمندیم یک بار زمینه ای فراهم شود تا این گروهها نیز توفیق دیدار شما و اظهار نظرات خودشان را داشته باشند، چرا که این مراکز تنها به پشتگرمی و کسب رضایت حضرتعالی قدم در این عرصه گذاشته اند.

 
تعدادی از مراکز مرتبط:
1. کتاب آفتاب     مشهد  قدسی
2. کتاب آسمان    سبزوار  اشرفی نسب
3. حدیث مهتاب     بابل  نیک عهد
4. مصور      مشهد  عشقی
5. مسک     اصفهان  مظاهری
6. وارثین     دزفول  بذرافکن
7. آرمان طلبان    ارومیه   خاتمی
8. بچه های کتاب    شیراز  موحد
9. روایت     قزوین  لشکری
10. کمیل     زنجان  حسینی
11. انیس     تهران  شیخ لر
12. یاران انتظار سبز    تبریز  عباسیان
13. نشر معارف     قم   فقیهی نژاد
14. میثاق     تهران  غفوری 
15. کتاب آفتاب    بیرجند   زرین
16. کانون قرآن    زاهدان  خدری
17. ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام   تهران   صمدی
و ...

/ 0 نظر / 5 بازدید